Forhandler: Estimatic letter sagsbehandlingen – sparer 25 minutter pr. bil

14 okt 2021 | AutoDesktop, Estimatic

Den semiautomatiske værdiberegner Estimatic kører nu hos flere forhandlere, og hos Bilhuset Laursen, der er specialiseret i nyere brugte biler, sparer de op til 25 minutters sagsbehandling pr. bil.

Før i tiden, når indehaver Jeppe Laursen fra Bilhuset Laursen importerede en tysk bil og ville beregne, hvad den mon skulle koste i afgift, foregik det med regneark, skærmprint, gamle prislister og detektivarbejde efter annoncer på lignende biler. Nu bruger han den semiautomatiske værdifastsætter, Estimatic, som selv finder annoncerne, beregner afgiften og gemmer dokumentationen.

”Jeg sparer 20-25 minutter på hver bil,” vurderer Jeppe Laursen og oplyser, at han gør øvelsen mere end 30 gange om måneden. Så det bliver jo sammenlagt til rigtig mange timers administration sparet om måneden.

”Jamen, det er nok også det, jeg er mest glad for. Nemlig, at jeg sparer så meget tid,” syntes Jeppe Laursen, der har kørt med systemet siden årsskiftet.

 

God til at finde biler

Estimatic beregner automatisk afgiften ud fra den lovbestemte matematik, men da afgiften også er afhængig af markedsværdien, skal den jo findes først.

Til at foretage den beregning bruges oplysninger om et køretøj fra både DMR, standardprissystemet, modelkatalog og de bedst lignende bilannoncer fra alle store bilportaler og det kombineres med en bred søgning på udstyr, kilometertal, alder og stand.

”Estimatic er god til at udsøge bilerne, fordi programmet også kigger på udstyr. Desuden er det let at fravælge biler, som ikke passer ind. Jeg får udstyrskoderne vist, så det er let at sammenligne,” siger Jeppe Laursen, som dog også peger på en svaghed.

”Det gør det desværre ikke muligt at se, om noget udstyr er en del af en pakke, eller et selvstændigt køb. Der skal man selv lige være lidt skarp,” opfordrer han og fremhæver en fordel mere, som dog ikke altid er en fordel for ham som forhandler.

 

Mere korrekt

”Beregningerne er mere korrekte. Det betyder så, at jeg får lov at betale fuld pris for de veludstyrede versioner, men typisk er de tyske premiumbiler individuelt tilpasset, så det er vigtigt at være præcis. Modsat skal jeg så heller ikke betale så meget for de knapt så veludstyrede,” erfarer han.

En sidste fordel, som Jeppe Laursen fremhæver ved Estimatic, er, at al dokumentation gemmes, også diverse tilpasninger, som hvorfor nogle biler er valgt fra.

”Det er vigtigt, for det er jo ikke sikkert medarbejderen i Motorstyrelsen lige kan gennemskue, hvorfor man har valgt en bil fra. Det kan være en bil er fravalgt, pga. små forskelle, fx om noget ekstraudstyr er en del af en udstyrspakke,” oplyser Jeppe Laursen.

Dokumentation gemmes i Estimatic enten i skyen eller man kan hente det ned som en pdf. Jeppe Laursen foretrækker at have pdf’en liggende.

”Hvis Motorstyrelsen spørger, så er det bare at sende den pdf, jeg har på sagen. Det tager mig tre minutter,” vurderer Jeppe Laursen.

Læs mere om Estimatic her

Hvordan Quickimport sparer en times sagsbehandling pr. bil

Fakta

  • Estimatic laves af Auto IT
  • Der er ikke noget startgebyr eller abonnement.
  • Læs mere på autoit.dk
  • Selvanmelderordningen lukkede 15. august 2020.
  • Men dette gjaldt kun for eksport af biler. Selvanmelderordningen fortsætter for importbiler og genberegninger, de såkaldte L4-beregninger, som leasingbiler er forpligtet til.