Slut med mavefornemmelser – Bilhuset styres med knuste tal

28 nov 2019 | AutoDesktop

Hos Gunner Due Biler knuser de salgstal fra alle afdelinger hver dag, og evaluerer på det hver uge for at trimme forretningen. Det giver mere salg, større overblik og gladere medarbejdere. Alle bør gøre det, mener direktør.

Hos Gunner Due Biler gransker de tørre salgstal og holder et vågent øje med, hvordan forretningens fire afdelinger klarer sig på tværs af sælgere, bilmærker og bilhuse.

”Vi bruger det til at udvikle forretningen og som en del af vores vækststrategi,” siger Phillip Due, der er salgsdirektør hos Gunner Due Biler.

Med et smart overblik fra Auto IT sparer de fremover en halv time hver dag på øvelsen, samtidigt med at de har fået flere muligheder. Før systemet blev implementeret foregik det manuelt med regneark.

”Jeg kan kun opfordre alle til at gøre det. Vi har et hurtigt og præcist overblik over vores indsatser og det giver et godt udgangspunkt i dialogen med sælgere og vores samarbejdspartnere,” mener Phillip Due.

Bilhuset sælger både nye og brugte biler. De sælger nye biler i mærkerne Opel, Suzuki, Ford, Mazda, og Citroën.

”Ved at knuse tal, er det blevet meget nemmere at se, og vise, hvad der sker i forretningerne. Det har samtidigt den fordel, at vi lettere kan styre de målsætninger, som kommer fra vores fem importører og få en god dialog,” oplever Phillip Due.

Ser klart billede af hvad der sælger
Auto IT har leveret et system, der viser nøgletal fra salgsprogrammet AutoDesktop og serverer det flot i et præsentationsprogram fra Microsoft kaldet Power BI. Med farvede kurver, søjler og lagkagediagrammer krydses bilmærker, modeller, datoer, sælgere, prøvekørsler, afdelinger, salg osv. Vises fx et diagram med salg fordelt på bilmærker, kan man blot klikke på et bilmærke, for at bryde det ned og se det vist på de enkelte modeller. På den måde er der masser af lag i statistikkerne, som man kan klikke rundt i og blive klogere på.

Det er noget som Phillip Due let kan forklare fornuften i.


Eksempel på Power BI-layout.

 

”Det er vigtigt at vide, hvad der sælger godt, hvornår. Hvilke bilmærker, typer og udstyr efterspørges, hvilke biler prøvekøres meget, hvilke sælger godt? Virker den reklamekampagne, der er sat i gang, eller skal vi finde på noget andet? Kan vi udnytte talenterne blandt sælgerne bedre, fx kan de, som er dygtige til at få folk ud at prøvekøre biler eller lukke en handel, lære andre om det? Kan vi sælge flere finansieringer og serviceaftaler osv. Der er rigtigt mange parametre at skrue på i en bilforretning og med Power Bi, får vi præcis det overblik, som vi har brug for,” mener Phillip Due.

”Vi bruger det også til at sætte målsætninger op for sælgerne, så det er vigtigt, at vi kan måle alt på kryds og tværs af afdelingerne,” understreger Phillip Due.

Phillip Due er begejstret og fremhæver endnu en fordel.

”Vi er meget mere på linje med importøren, og kan let vise, hvordan det går på daglig basis. Samtidig opnår vi de målsætninger, vi i fællesskab har aftalt.”

Det er ikke kontrol
Men hvad med sælgerne – det stiller jo både store krav til dem om at registrere alt, hvad de laver, for ellers kommer det jo ikke med i systemet og samtidigt må de jo føle sig vældig overvåget?

”Overhovedet ikke,” siger Viktor Jensen, der er salgskonsulent i Mazda-afdelingen hos Gunner Due Biler’s afdeling i Køge.

Victor Jensen, salgskonsulent hos Gunner Due i Køgeafdelingen.

 

”Jeg kan godt se meningen med at registrere alt, og det gør så også, at jeg kan holde øje med, om jeg når mine mål, og dermed min bonus,” smiler han.

Deler alle tal med alle
Hver morgen deler Phillip Due via mail en rapport over butikkernes salg på tværs af sælgere, bilmærker og afdelinger. Data kommer fra AutoDesktop. Hver uge deler han en lidt større rapport, som indeholder tal fra bogføringssystemet Dracar+, dvs indtjening, avance, penetration på blandt andet serviceaftaler og finansieringer, samt hvilke biler, som endnu ikke er fakturerede. En gang om måneden deler han en samlende rapport.

”Det er vigtige tal for at styre forretningen på kort og langt sigt,” forklarer han.

De indsamlede data bliver også brugt på at følge op på hver enkelt sælger, hvor det indgår i dialogen om at nå den samlede målsætning for bilhuset.

”Vores effektivisering er datadrevet, så vi kræver af sælgerne, at de taster alt ind. Med fuld gennemsigtighed, kan de følge med, og tydeligt se, at det giver mening,” mener Phillip Due.

 

Klik her for at læse mere om Power BI og for at se priser.

 

Faktaboks
Power Bi er et gængs program fra Microsoft, der kan samle tal og vise det i grafer og lagkagediagrammer og hvad man ønsker af den slags.

Det kræver blot, at man fodrer programmet med tal og sætter det op, så tallene vises på en logisk og brugbar måde. Den øvelse leverer Auto IT, så tal fra bilsalgsprogrammet AutoDesktop og lige om lidt faktureringssystemet Dracar+ fra Keyloop vises på letaflæselige måder, der giver overblik.

Så kan man fx konkret se, at om mandagen lukkes der handler, mens onsdagen er bedst til at sælge SUV’er i Køge, mens det på samme tidspunkt er minibiler, der prøvekøres mest i Roskilde, og at sælger A, lukker mange handler på et bilmærke, mens B er god til at få kunder til at prøvekøre. Systemet kan altså opdage styrker og svagheder i butikken, til fælles bedste.

Auto IT’s Power Bi giver bilhuset det fulde overblik over forretningens drift, så de kan sætte ind, hvor det er nødvendigt.