Det er dyrt at lade være

29 okt 2021 | Hjemmeside

Danmarks bedst sælgende Kia-forhandler kører marketing på mange kanaler, fordi det er for dyrt at lade være. Bilhuset er altid på udkig efter nye måder at servicere bilkunderne, senest med online-handel leveret af Auto IT.

Butikken på hjørnet af Ribevej og Ullerupvej i Skærbæk har eksisteret i 60 år, først med farmand ved roret, og nu 30 år med Jørgen Hansen bag skrivebordet. Jørgen Hansen Biler sælger næsten 1000 biler om året og det i en by med kun 3000 indbyggere. Faktisk er det så vildt, at Jørgen Hansen Biler fire år i træk er kåret som Danmarks bedst sælgende Kia-forhandler.

”Men vi missede den sidste år, og blev kun nummer to,” ærgrer indehaveren, Jørgen Hansen sig.

Så hvad gør han?

”Marketing,” lyder det korte svar.

”Hvad nytter det, hvis du har verdens bedste vare, og du ikke fortæller det?” spørger Jørgen Hansen retorisk. Derfor satser han stort på reklamer på den lokale tv-station, lokale aviser, streamingtjenester som TV2-Play og så naturligvis sidste skrig i hjemmesider.

”Du må aldrig være mere end et klik væk,” formaner han og uddyber.

Jørgen Hansen vil ikke være længere væk end et klik fra kunderne.

”I dag skal din hjemmeside være lige så flot, som din udstilling, for det er mange gange dit førstehåndsindtryk og det sker i øvrigt på mobilen. Det er ikke afgørende, hvor din butik er i landet, fordi, hvorfor skulle folk komme til Skærbæk og købe din bil? Det er derimod afgørende, at du findes på internettet. Det er blandt andet derfor, vi kan sælge biler overalt. Men vi sørger også for at tingene spiller sammen, at reklamer på tv fx bakkes op af kampagner på hjemmesiden,” siger han.

Til at opdatere hjemmesiden er ansat to personer, så der dagligt sker nyt. Hjemmesiden er leveret af Auto IT, så den spiller sammen med salgsprogrammet AutoDesktop, og det gør det bl.a. let at annoncere bilerne.

 

Vi kører med Auto IT

”Vi valgte Auto IT til at lave hjemmesiden, fordi de har kompetencen og kender bilbranchen og dermed vores behov. Vi orkede ikke at skulle sætte et andet firma ind i det, vi havde brug for, og som ikke kender branchen,” forklarer Jørgen Hansen, der for nyligt fik udbygget hjemmesiden til online-handel – også i samarbejde med Auto IT.

”Det var mit initiativ og skete ikke uden sværdslag, men nu er vi ganske godt tilfredse. Nu sælger vi jævnligt biler online og det er over hele landet. Fra Sønderborg til Århus og København, en enkelt var til en kunde i Dragør,” oplyser Jørgen Hansen. Altså 400 km væk, hvilket i sig selv jo er imponerende.

Det er vel at mærke tale om ægte salg, hvor bilen leveres til hoveddøren med en fragtmand, som man kender det fra alle mulige andre varer som fx et par sko.

Systemet på hjemmesiden bliver også meget brugt af kunderne til at konfigurere deres drømmebil komplet med ekstraudstyr og en endelig pris, hvorefter de kommer ned i butikken for at tale tingene helt i mål. Netop online-konfiguratoren er blevet den mest sete og benyttede funktion på hjemmesiden. Mere end bytteprisfunktionen, der ellers toppede.

”Det er jo dejligt nemt, når kunderne allerede har regnet prisen ud, og er klar til at skrive under. Så er det kun byttebilen, vi skal diskutere,” oplever Jørgen og understreger:

”Det er den digitale vej, vi skal. Du bruger mobilen til at købe bilen, så det skal se lækkert ud og virke der,” slår Jørgen fast.

Jørgen Hansen i Kia-udstillingen med sin hund, som lystrer navnet – Kia.

 

Den initiativrige bilforhandler

Hvad er så det næste for Jørgen Hansen biler, der jo er kendt for at tænke ud af boksen? Fx har Jørgen Hansen været idémand og investor for Marsktårnet, der har vist sig som en stor lokal attraktion, og han har lånt Kia-biler ud til 15-20 lokale køreskoler, i det håb, at eleverne ville vælge Kia’er som deres første bil.

”Så fik de finansiering og forsikring med i prisen – et produkt vi kalder Komplet, som vi nu tilbyder alle, og som vi er meget stolte af. Vi står aldrig stille og går aldrig i andres fodspor, for så kommer du jo ikke forrest,” formaner Jørgen Hansen.

”Næste skridt er at lave automatisk check in, når kunderne vil aflevere en bil, så de bare skal smide nøglerne – der er ingen grund til at vente på en værkfører, så her er automatikken lig med god service. Vi arbejder også på at kunne lave virtuelle prøvekørsler, hvor man med 3-d-briller på kan køre en tur i en udstillet bil,” siger han.

Jørgen Hansen har også planer om at få sin egen app, der kan tale sammen med kundernes kalender og sende push-beskeder, når der fx er tid til service. Jo, Jørgen Hansen har mange idéer og det er bare om at følge med, hvis man skal slå den garvede Kia-forhandler i den lille by Skærbæk.

Du kan fx starte med at kontakte Auto IT og høre, hvad vi kan gøre for at optimere din butik. Det er ikke så lidt.

Læs alt om, hvad Auto IT kan gøre her.