Nytårskuren er jo traditionelt der, hvor de nye biler promoveres med aktuelle knaldtilbud. Derfor må man forvente, at der langes en del slutsedler på fabriksnye vogne over disken, og set i det lys, var årets nytårskur lidt af en lussing.
Nybilssalget blev barberet næsten en tredjedel ned i forhold til kuren i 2020. I 2021 var landet lukket ned, så her var ingen nytårskur, derfor måler vi to år tilbage.
Biler bliver stadig solgt
Men der blev stadig solgt biler – de brugte biler fyldte hullet delvist op med et salg, der lå 20 procent over kuren i 2020, men det samlede salg endte altså 11 procent under sidste gang, der var nytårskur, fordelt ligeligt i antal på brugte og nye biler.
Det viser tal, som Auto IT har trukket fra bilsalgsprogrammet AutoDesktop, der i dag benyttes af størstedelen af alle bilforhandlere i Danmark.
Ser vi isoleret på den weekend, som lige er gået, lå salget kun otte procent under normalen. Igen drevet af et salg på brugte biler, der lå 22 procent over sammenlignet med samme weekend for to år siden, mens de fabriksnye lå en fjerdedel under niveau.
Årets anden weekend var dog bedre end den første, hvor nybilssalget lå hele 35 procent under normalen.
Også lyspunkter
Den gode nyhed er, at køberne ikke skal bruge så mange prøvekørsler eller indhente mange tilbud, før de slår til.
Set over de to weekender, skal der 20 procent færre prøvekørsler til et salg helt generelt, og ser vi på antal tilbud, kræver det 21 procent færre tilbud at sælge en ny bil, mens det kræver 13 procent færre for en brugt.
”Det ændrer desværre ikke billedet af en virkelig dårlig start på bilåret. Bilforhandlerne solgte 11 procent færre biler under dette års nytårskur sammenlignet med 2020. Det dækker over en markant tilbagegang for nye biler på 30 procent, delvist opvejet af en fremgang på 20 procent på de brugte. Nedgangen kan dog have føltes værre, da antallet af prøvekørsler og tilbud faldt næsten en tredjedel, sammenlignet med samme periode sidste år,” udtaler direktør for Auto IT, Claus Nyboe.
Nedgang skyldes online-handel
Vi har spurgt tre forhandlere, hvordan de oplevede nytårskuren, og over hele linjen er tendensen den samme. Der er lange leveringstider på de nye biler og så mener en enkelt forhandler, at nyt købemønster hos kunderne også spiller ind.
Hos Globus Biler i Silkeborg har de oplevet stigende efterspørgsel på de brugte, men indehaver Henrik Thomsen oplever også at beslutningsprocessen er kort.
“Målt på prøveture tror jeg, du ser en nedgang qua onlinesalg som danskerne, specielt øst for Storebælt har fundet sig trygge ved,” oplever Henrik Thomsen, der ikke har haft problemer med at sælge biler. Det er ifølge ham drevet af meget medvind på Hyundai, som bilhuset er autoriseret forhandler af.
“Vi har enormt stor efterspørgsel på nye biler, for vores vedkommende Hyundai, der fik stor fremgang i 2021. Især Årets Bil 2022, Ioniq 5, har med et salg på mere end 4000 biler trukket hele vores modelprogram op. Årets brugtbil 2022, Hyundai I30 , et væld af priser til Tucson, og minibilen I10, der stort set nu er alene i dennes segment, har hjulpet – Hyundai er det mærke, som generelt har oplevet størst fremgang i 2021,” understreger indehaveren, der også har en kø på 125 fabriksnye biler der er skrevet slutseddel på, men mangler at blive leveret.
Manglende marketing
Jørgen Hansen Biler i Skærbæk, som bl.a. er autoriseret Kia-forhandler, har også solgt en række fabriksnye biler, som afventer levering, dog er der her tale om ca. 45 vogne på ventelisten. Men indehaver Jørgen Hansen kunne godt mærke, at 2022 startede sløjt.
“Det plejer at være stuvende fyldt her til nytårskuren, men det var slet ikke som det plejer. Vi har kørt lidt marketing, men på landsplan har trykket ikke været så stort som det plejer, så det hænger nok sammen med det,” mener indehaveren, der dog trøster sig med, at december ifølge ham, var en rigtigt god måned.
“Jeg tænker også at 2022 bliver et godt år uanset. Vi skal bare lige over den her pukkel,” lyder det fortrøstningsfuldt fra Jørgen Hansen, der peger på, at puklen lige nu er, at der er lange ventetider på nye biler.
“Vi vil jo helst have bilerne hjemme og kunne levere, inden vi sælger. Lige nu får vi først biler henad april, og for elbilerne er der ni-14 måneders ventetid,” oplyser Jørgen Hansen.
Knald på
Trods de samme slags ventetider på omkring fire måneder havde P. Christensen vældig travlt med at lange nye biler over disken, men slet ikke i alle afdelinger.
“Der var knald på i Indre By og Østerbro i København, mens der var noget mere stille i alle andre afdelinger,” fortæller salgsdirektør Pieter Tage Larsen, P. Christensen, der bl.a. forhandler Peugeot og Citroen, der som vanligt kørte meget marketing omkring nytårskuren, især på Citroen C3 og Peugeot 208.
“Det er jo nyt for vores kunder, at der er leveringstid på deres nye bil. Det kan vi godt mærke at kunderne bliver overraskede over og skal vænne sig til. Vi forsøger derfor at opdrage dem til at komme ud i god tid. Hvis de drømmer om at få en bil før sommerferien, så skal de nok ikke vente til påske med at bestille den, for ellers får de den først efter sommer,” opfordrer direktøren, der overordnet set er tilfreds med årets nytårskur.
“Vi endte nogenlunde på det samme salg, som det vi plejer,” siger han.