Den mellemstore bilforretning DK Automobiler i Vejle har to ejere, der begge sætter en ære i at være en del af driften, så de kan møde kunderne i øjenhøjde.
”Vi har en meget loyal kundebase, og en af grundene til det, er nok, at vi netop er til stede i butikken og er til at snakke med,” tror Rasmus Nissen, der er en af ejerne, der også sælger biler og hjælper til i værkstedsindskrivningen sammen med sin medejer.
Kunderne er så loyale at DK Automobiler endnu ikke er sprunget på bølgen med at importere brugte biler.
”Næ, vi har klaret os med byttebilerne,” fortæller Rasmus Nissen.
Men tiderne er skiftet og gennem hele 2022 har bilhuset mærket en trend.
”Der er færre kunder,” fortæller Rasmus, der dog har en del af løsningen klar.
En svær tid
DK Automobiler har oprustet online med Auto IT, der har leveret en ny hjemmeside samt nu står for det meste af butikkens online marketing, både på Google og Facebook.
”Jeg hælder en masse penge i Auto IT’s online marketingsafdeling, og så er det jo deres opgave at fylde min butik med kunder,” smiler Rasmus og uddyber.
”Det er et rigtigt godt samarbejde, som vi forventer os mere af. Det er endnu for tidligt at sige, hvor stor en forskel det gør, fordi vi startede op her lige før sommer, og det marked som Auto IT skal fiske kunder i, er sværere end tidligere, men nu prøver vi det og ser, hvad det kan,” lover Rasmus Nissen.
Trykprøver biltorvet.dk
Samtidigt med den øgede indsats online og en ny hjemmeside, besluttede DK Automobiler også at droppe alle bilportaler undtagen biltorvet.dk, som Auto IT også står bag.
”Vi har droppet andre udbydere for at kunne udnytte synergieffekten ved at have alt samlet et sted. Det tror vi på, gør kvaliteten af online marketing bedre, da Auto IT så har hele vores online-del og bedre kan lave en samlet indsats. Sidst vi så nogle tal, så det da også ud til, at det gik vældigt godt,” forklarer Rasmus Nissen.
Men for at være helt sikker på, at det nu også er den rigtige ting at gøre, trykprøves biltorvet.dk, ved at et antal biler også annonceres på andre portaler, og så spørges kunderne, hvor de har set bilerne annonceret.
”For at få en mavefornemmelse af, om den ene platform giver mere trafik end den anden, men vi kan ikke mærke en øget kvalitet af at have dubletter på andre platforme. Så den tanke jeg har lige nu, er, at vi kan nøjes med biltorvet.dk, fordi den løfter opgaven lige så godt som andre. Der er ingen grund at køre dobbelt,” fastslår han.
Udnytter biltorvets fordele
Det spiller også lidt ind, at med biltorvet.dk følger en række fordele i forbindelse med Facebook og Google – blandt andet kan bilforhandlere gratis og automatisk få bilerne annonceret på Google My Business og kørt som annoncer på Facebook.
”Det fungerer godt. Vi får dermed automatisk liv på vores facebookside, uden vi selv skal ligge noget på,” oplever Rasmus Nissen, der ikke nøjes med den gratis version, men er gået et skridt videre.
Således køres et tæt samarbejde med onlineafdelingen hos Auto IT, hvor marketingsmedarbejderen gennem møder med Auto IT får inspiration til opslag og får kigget indsatsen grundigt igennem via statistikker som Auto IT kan trække.
Lige nu er der en generel opbremsning i bilsalget, så for tiden fokuseres der på kedelige ting som optimering.
”Jeg syntes klart, det er langt sjovere at fokusere på, hvordan vi kan få solgt varerne end at optimere butikken og spare, men det er en øvelse vi skal igennem. Markedet har altid bevæget sig op og ned, og lige nu fokuserer vi på andre ting end salg. Så er vi klar når markedet forhåbentligt vender inden alt for længe,” håber Rasmus Nissen.
DK Automobilers dobbelte ejerskab
DK Automobiler i Vejle fører tre nybilsmærker, Opel, Suzuki og det kinesiske elbilsmærke Aiways. Forretningen har eksisteret siden 2010 og ejes i dag af Rasmus Nissen og Martin Andersen.
Bilhuset sælger ca. 1000 nye og brugte biler om året og har 14 ansatte.