Hårde data og tre kopper kaffe sælger biler

22 nov 2022 | Hjemmeside

Bilgruppen tester næsten alle tricks af, når det handler om marketing og har et mantra om, at det skal være sjovt at gå på arbejde. Butikkens ekspertise er elbiler, men her er også Ferrarier og varevogne. Hvordan det hænger sammen, kan du læse her.

På vej ind til den overfyldte parkeringsplads hos Bilgruppen i Roskilde, er det lige før et rullende vinterhjul rammer vores motorhjelm, men det bliver sparket til ro at en videofotograf, som vinker os forbi. Fotografen er i gang med at filme en kampagne med Bilgruppens ansigt udadtil, Mikkel Ravn, som på drævende jysk, foreslår at få fire vinterhjul med i handlen, når der købes en bil.

Mikkel er en del af en større online-tilstedeværelse for Bilgruppen, der ofte finder på nye tiltag, som fx en serie om bilen og mennesket, hvor semi-berømtheder bliver portrætteret sammen med vilde biler i et sindssygt flot filmet videokoncept, med Mikkel Ravn som vært. Et andet tiltag var en familie-event, hvor en kendt Youtuber, Lakserytteren, malede en Ferrari sammen med børnefamilierne.

Youtuberen Lakserytteren har sammen med børnefamilier malet den Ferrari, Hüseyin her står bagved i udstillingslokalet (klik på billedet, for at se det større).

 

Kunne han selv vælge, ville medejeren af Bilgruppen i Roskilde da også kun sælge Ferrari. Men det er mest elbiler og varevogne, som bliver langet over skrivebordene. Det er der en helt naturlig forklaring på.

 

Prøver alt af

”Jeg bestemmer ingenting. Det er markedet, som bestemmer,” mener medejer Hüseyin Aydemir, der er 36 år gammel. Oprindeligt er han bankuddannet, og har en fortid i Roskilde Bank og som salgschef for varevognssalg i Ejner Hessel. Det var inden han overtog Bilgruppen sammen med vennen Husam Abu Mneajil.

”Vi prøver alt af,” mener Hüseyin Aydemir. Lige for tiden kører bilhuset fx en stor indsats på at få en så grøn profil som muligt. Det inkluderer alt fra at få lavet et CO2-regnskab til solceller på taget, samt en omskiftning til at blive ekspert i at sælge elbiler.

Bilgruppen startede med syv salgsbiler i ydmyge lokaler på Københavnsvej tilbage i 2014, hvor der blev solgt alt andet end ydmyge biler. Det var premiumvogne fra Audi, BMW, Mercedes importeret fra Tyskland, men nu sælger de 10 ansatte 700-800 biler om året i tidligere Volvo/Bilia-lokaler på Bytoften i Roskilde.

Medarbejderne stiller op til en opdatering på de sociale medier, i anledning af VM i fodbold. Mikkel Ravn ses med armene oppe.

 

Der er to store grunde til succesen: At have de varer på hylderne, kunderne efterspørger og så den massive indsats på online-markedsføringen.

 

Vær på kortet

Her bruger butikken en række kneb, som udover de mange videoer og skøre indfald på sociale medier også er mere tekniske. Det handler om at blive fundet online. Og her bruges ekspertise fra autobranchens eget IT-selskab, Auto IT.

”Jeg var til AutoBranchen Danmarks Årsmøde, hvor en af talerne nævnte, at mange bilforhandlere ikke engang er på Google Maps. Man skal i det mindste være på kortet, formanede han. Jeg ringede med det samme til Auto IT og spurgte om vi var det, og det var vi selvfølgelig, men det er de små ting, som tæller og som giver dig en fordel i forhold til andre,” nævner Hüseyin, der i et halvt års tid har brugt Auto IT.

Kontoret, hvor magien sker og lommeregneren er fremme.

 

Auto IT sørger for at hjemmesiden er tip top og optimeret til at blive fundet på Google, gennem det man kalder for SEO. Det handler om at have relevant indhold, at den teknisk er i orden samt at der hele tiden kommer friskt indhold fx på sidens blog.

 

Hovedpine

Men derudover køres der også annoncer, der peger kunderne ind på siden fra både Facebook og via Google Ads. Det er annoncer, som meget præcist kan målrettes fx lokale kunder, som er i markedet for netop de biler butikken har sat til salg. Auto IT kan her udnytte, når den besøgende har set lignende biler på biltorvet.dk. På Google er annoncerne links på listevisningen, mens Facebook får automatiserede opslag og annoncer fra salgsbilerne på hjemmesiden – hele indsatsen har butikken valgt at samle hos Auto IT.

”Det giver mig én hovedpine mindre,” mærker Hüssein.

Skrivebordene står i udstillingen, men langt de fleste biler er parkeret udenfor.

 

Markedsføringsindsatsen vendes på et månedligt møde og selv om Bilgruppen har mange jern i ilden, bliver det mere end matchet.

”De månedlige møder med Auto IT er god sparring, hvor vi nemt kan se, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Jeg læner mig her meget op ad deres viden, for jeg er ikke ekspert, og de kommer med rigtigt mange idéer. De får ikke lov til alt, men vi tager gerne nogle chancer,” mener han og peger på, at det ikke altid handler om at sælge den billigste bil – det er vigtigere at være på side ét på Google.

”I dagens Danmark kan alle jo hente en Tesla og sælge den. Du skal så med små nuancer sikre dig en fordel. Fx i september var der mange, som havde det svært. Her fordoblede jeg marketingsbudgettet og lavede en finansieringskampagne. For når andre er bange, må jeg være modig. Og vi havde derfor en rigtig god september,” afslører han.

 

Pistolsælgere

Hvad der efterspørges og dermed købes ind, er noget Hüseyin Aydemir elsker at opsnuse via alle mulige datakilder.

”Jeg nørder alle de analyser, jeg kan komme i nærheden af. Data er guld. Lige nu er det jo elbiler som rykker,” mener han, og derfor er Bilgruppen i Roskilde sadlet om til at blive elbils-ekspert.

En tredje grund til butikkens succes, som i øvrigt også kan aflæses online, er, at sælgerne opdrages til at tage godt imod alle kunder. Ingen må stå i butikken uden at blive set.

Den gamle Mercedes med flag er hyggelig blikfang.

 

”Jeg gider ikke smarte pistolsælgere – jeg vil hellere have høflige sælgere, der yder god gammeldags service. En kunde sagde til mig, at han var blevet budt på kaffe tre gange i løbet af fem minutter, men det er bare utroligt vigtigt, at man føler sig velkommen,” griner han.

Men bagved er det alvor. Den gode service bliver bemærket, målt og udstillet på Trustpilot, hvor næsten 184 anmeldelser giver butikken en score på 4,8 – hvor fem er højest. Igen noget som vægter godt, når nye potentielle kunder skal kigge på bil.

”Vi gør utroligt mange ting og det er den samlede pakke, der virker. Jeg kan ikke pege på én ting, og sige, det er det,” formaner han og bliver afbrudt af fotografen, der vil vise Mikkel og vinterdækkene.

Hüseyin nikker og griner – videoen er godkendt.

”Ja, han taler meget jysk. Det er mere troværdigt,” siger Hüseyin med et blink i øjet.

 

Ønsker du hjælp til din online markedsføring?

Læs, hvad Auto IT kan gøre for din forretning her.