Fodboldspil giver flere kunder

18 jan 2023 | Biltorvet.dk

Præcis 30 år og én dag er der mellem far og søn Schulz, som driver Schulz Biler, en stor bilforhandler på Falster, der til marts fejrer 40 års jubilæum. Undervejs har de opdaget at intet kan give flere leads end biltorvet.dk.

Der er præcis 30 år og én dag mellem dem, far og sønnike Schulz. Sammen driver de Schulz Biler, som forhandler fabriksnye Peugeot, Nissan, Mazda og Mitshubishi og er autoriseret værksted for Honda. Men de brugte biler er blevet en større del af kerneforretningen, hvor Auto IT’s biltorvet.dk spiller en central rolle.

Alt er jo vendt på hovedet lige nu i bilbranchen. Coronaens følgevirkninger med lange ventetider på fabriksnye biler og den nuværende inflation, der giver afventende kunder, er udfordringer, som har tvunget mange rendyrkede autoriserede forhandlere til at afsøge nye veje, og her er familievirksomheden Schulz Biler på Falster ingen undtagelse.

Der er præcis 30 år og én dag mellem far og søn, Ole og Andreas Schulz, som styrer familievirksomheden Schulz Biler, der her til marts kan fejre 40 års-jubilæum – og 30 år som forhandler af Nissan.

De sidste par år har de forsøgt sig med en større andel af brugte biler, også fremmede mærker uden for de fire nybilsmærker, Peugeot, Nissan, Mazda og Mitshubishi, som de er autoriserede forhandlere af. Derfor er de brugte biler nu en større del af kerneforretningen, hvor der hvert år køres 1000 nye og brugte biler ud af indkørslen på Herningvej 11, i Nykøbing Falster.

 

Intet giver mere end Biltorvet
”Vi har haft store problemer med leveringer, med lidt forskelle fra mærke til mærke. Nogle bilmærker kunne ikke engang levere en udstillingsbil – medmindre vi simpelthen selv købte den. Så det måtte vi jo gøre. Men vi har klaret os ved at skrue op for de brugte, noget vi startede med allerede sidste år. Det har vist sig at være en bedre forretning end vi regnede med,” siger Ole Schulz, indehaver af Schulz Biler.

Med til at lange de brugte biler over disken er biltorvet.dk, som bilhuset har brugt lige siden portalen blev relanceret i 2012. Faktisk var Schulz en af de allerførste testpiloter på portalen. Trods flere prøveperioder på andre bilportaler ender biltorvet.dk altid med at være den foretrukne.

”Vi har faktisk gang i en prøveperiode lige nu. Men det er ikke vores konklusionen, at det giver mere leaddannelse eller at der skabes mere kontakt end det vi plejer at få gennem biltorvet.dk. Så når prøveperioden er slut, siger vi nok tak,” mener medindehaver og søn, Andreas Schulz, der dog understreger at den lokale forankring er så solid, at omkring 80 procent af alt salg sker organisk, altså til lokalområdet og det til tidligere kunder og deres familier og venner.

Solid forankring gennem fodbold
”Det stammer endda helt tilbage fra dengang jeg var ung og spillede fodbold i B1901 – alle kender alle her på Falster, og vi sælger traditionelt ikke meget udenbys. Men de senere år har vi da fået lidt flere opkøbere, endda helt fra Ålborg,” istemmer Ole Schulz.

Til at få annoncerne på biltorvet.dk, bruger firmaet AutoDesktop, som udover at være et annonceringsværktøj også holder styr på lageret af biler, samt understøtter de fire importører, så fx bilpriser, udstyr og leads fra fx landsdækkende kampagner overføres automatisk. AutoDesktop har også et salgstragtsystem, der sikrer at sælgerne får kørt alle sager igennem fra den første kontakt til slutseddel. Det har også den fordel, at salget registreres, så man bagefter kan bruge data til at justere forretningens eller sælgers dispositioner – til gavn for både importøre og bilhus. Schulzfamilien er også glade fra CRM-delen, der holder styr på kunderne.

Det fungerer som det skal,” roser far og søn, der aldrig har haft anledning til at afsøge andre løsninger, men de ser frem til at AutoDesktop bliver webbaseret, så det kan bruges på alle platforme.

Til gengæld afsøger de muligheder for at udvide koncernen. Således er sønnike sprunget ud som værkstedsejer i kæden CarPeople, mest fordi han kan se, at der mangler frie værksteder på Falster, men det er en anden historie.

 

 

Fakta om Schulz Biler

Stiftet af nu 64-årige Ole Schulz tilbage i 1983, der som udlært mekaniker startede værksted med et lille brugtbilssalg i en Købmandsgård i Kraghave, tæt på Nykøbing Falster. I 1989 blev han autoriseret Suzuki-forhandler, derefter fulgte over årene Nissan, Daewoo/Chervolet, Honda, Seat, Peugeot, Mazda, Mitsubishi og i dag er det de sidste tre og Nissan, der forhandles, mens værkstedet også sluger autoriserede Honda’er.

Sønnen, Andreas på 34 år, har startet sit eget frie værksted i kæden CarPeople, lidt længere nede ad vejen.

I år fylder virksomheden 40 år, og Nissan-forhandlingen 30 år, og det fejres med et snarligt generationsskifte. I alt er der 36 ansatte, og der sælges cirka 1000 nye og brugte biler om året.