Bilforhandlere advares: Rust jer mod cyberangreb

27 maj 2024 | Auto IT, Tips og Tricks

Sælgere er nogle af de mest klikparate og derfor i højrisiko for at blive ramt af phishingmails og andre digitale kriminelle vederstyggeligheder, der kan smadre en bilforretning. Det kom frem på Auto IT’s årsdag, hvor bilbranchen blev opfordret til at tage cybersikkerhed alvorligt – farerne er nemlig mange.

Hvorfor skulle en hacker være interesseret i en bilforhandler? Sådan spørger en lytter fra salen til Auto IT’s årsmøde, hvor emnet er IT-kriminalitet. Men man kunne lige så godt spørge, hvorfor nogen er interesseret i at snyde en pensionist? For når de kriminelle slår til, handler det kun om at finde svagheder, der kan omsættes til penge – store som små beløb.

”Skiderikkerne deler jo info med hinanden,” lyder det messende fra David Ulrik Kristiansen og Jesper Lund Eskildsen fra IT-sikkerhedskonsulenthuset Prueba Cybersecurity, der afholder foredraget.

Truslen

De nævner trusler som ransomware-angrebet WannaCry, der rammer Microsoft Windows-systemer, så alt på brugernes computere er låst, og der skal betales for at få adgang igen, til phishing, hvor det handler om at lokke penge ud via mails, og smishing-kampagner, hvor der snydes via sms’er. Ingen virksomhed er for lille til at være interessant for cyberkriminelle, heller ikke bilforhandlere.

I nogle lande er der sågar statsstøttede hackerfirmaer, for det er en god forretning. Man anslår, at den samlede omsætning globalt er på højde med Kina og USA’s bruttonationalprodukter.

Angrebene er ofte ikke rettet specifikt mod bilforhandlere, men mod generelle svagheder, som kan være alt fra uopdaterede systemer til klikparate medarbejdere.

”Bilsælgere tilhører gruppen, som er meget klikvillige,” advarer de to eksperter og mener med det, at sælgere er ret meget online og heftige brugere af IT.

”Bilforhandlernes afhængighed af data og IT gør dem svage, for hvem har tænkt IT-sikkerhed ind i dagligdagen?” lød det retorisk fra scenen.

Styr på stumperne

Hvad kan man så gøre? Første skridt mod at ruste sig mod cyberangreb er at få klarlagt, hvor svag butikken vil være, i tilfælde af et angreb.

”Jeg kan komme ud at prøvekøre en bil på seks sekunder med sælgerens app. Men hvad, hvis appen ikke virker? Hvordan kommer jeg så ud at prøvekøre? Ved I det?” bliver der spurgt ud til den tavse sal.

”Så trin ét i at ruste sig til et IT-angreb, er altså at få styr på stumperne” råder de to konsulenter.

Ifølge konsulenthuset bør cybersikkerhed ikke være noget man lige kommer i tanke om, når angrebet har fundet sted. Det bør være en integreret del af enhver forretningsmodel.

”For vi er så meget mere afhængige af IT i dag – også jer bilforhandlere. Husk også at stille krav til jeres samarbejdspartnere, så de har styr på deres del. Hackere kan jo også ramme jeres leverandører og dermed lamme jeres forretning,” advarede eksperterne og kom med konkrete råd.

Det handler om at implementere tekniske foranstaltninger som antivirus og firewall og have beredskabsplaner, hvis eller når det går galt. Også teste sikkerhedskopier og implementering af to-faktor-adgangskoder, altså hvor man skal bekræfte et tal med sin mobil, blev anbefalet. For som det blev afsluttende lød fra IT-sikkerhedsfirmaets udsendte:

“Tingene vil gå galt på et tidspunkt. Det er simpel matematik.”

 

Faktaboks

Sådan sikrer du dig mod cyberkriminalitet

  • Få styr på stumperne – find ud af, hvor sårbare I er og hvor afhængig virksomheden er af IT. Få også styr på jeres kundedata i forhold til GDPR, som fx indførelse af en slettepolitik. Alle virksomheder skal behandle kundernes data i respekt for deres rettigheder.
  • Gør selv, hvad I kan: Privatlivspolitik, passwordpolitik, uddannelse, leverandørvalg, etc.
  • Lav en beredskabsplan som bruges, når eller hvis det går galt.
  • Stil krav til jeres IT-leverandører: Support, beredskab, backup, hjælp til overholdelse af GDPR, etc.
  • Husk: Selv små virksomheder kan være genstand for phishing, hacking, m.v., og manglende parathed kan være dyrt og fatalt.

 

Se det fulde indlæg på video her

 

Se også de andre indlæg fra Årsdagen:

Kunstig intelligens kan forudsige bilmarkedet
Dem, der formår at mestre og udnytte data, sælger mere. Sidste skrig er en AI-robot, der forudsiger bevægelser på bilmarkedet – som en vejrudsigt. Læs mere her.

 

 

 

Nyt salgsprogram til bilforhandlere kombinerer offline og online
Den opgraderede version af AutoDesktop giver mulighed for at dine kunder får en glidende kunderejse fra online til ny bil. Læs mere her.

 

 

 

Er leasing af brugte biler en overset guldgrube? 
Det kom frem på Auto IT’s årsmøde, hvor en ny leasemanager blev præsenteret, som gør det let at lease brugte biler. Læs mere her.