Sådan får du mere trafik i din butik

17 jan 2022 | Auto IT

Engang kunne man nøjes med at indrykke en annonce i avisen, og så strømmede kunderne til. Sådan er det desværre ikke længere. I dag skal kunderne kunne finde dig online, uanset om det drejer sig om bilkøb og -salg eller værkstedsbesøg. Er din butik nem at finde og hvordan ved du det?

Når kunder i dag besøger din fysiske butik, er de mere købeklare end nogensinde. I mange tilfælde mangler de blot at prøvekøre bilen, før de træffer den endelige beslutning. Dette skyldes, at 91 procent af alle bilkøbere starter deres rejse på nettet.

De fleste fysiske butikker har heldigvis en digital version af forretningen på nettet. Men er den opdateret? Er den nem at finde? Har den selvbetjeningsløsninger som fx bestilling af tid til service, rådgivning med sælger, prøvekørsel, leje af en bil, tilbud på en bil, bestilling af en bil eller  måske endda køb af en bil og kan den finansieres ene og alene via hjemmesiden?

I takt med at flere og flere shopper deres varer på nettet, stiller den moderne bilkøber større krav til en hjemmesides funktioner og indhold. Men hvordan sikrer du dig, at lige din butik bliver afslutningen på kundens digitale rejse mod en ny bil?

Den digitale kampplads
Hjemmesider er blevet kamppladsen, hvor kunderne søger hen i deres research og viden på deres drømmebil og måske endda bestiller bilen. Forhandlerens hjemmeside er ansigtet udadtil og er kundens første indtryk af butikken. Det er derfor vigtigt, at hjemmesiden kan alt. Det kan vi levere, og mere til,” fortæller direktøren for Auto IT, Claus Nyboe, og nævner som et eksempel produktet EasyBooking, hvor kunderne kan booke tid på værkstedet fra hjemmesiden direkte i forhandlerens kalendersystem.

Den løsning har 150 værksteder købt ind i, og det sparer forhandlerne bunker af værdifuld tid i deres måske travleste afdeling.

Ingen side uden trafik
Auto IT afleverer ikke blot hjemmesiden ved havelågen, men kan også hjælpe med at levere trafikken. Det nytter ikke noget at have verdens sejeste hjemmeside, hvis ingen ved det.

Trafikken kan skabes via mange kanaler. Bilportalen Biltorvet med sine mange besøgende er en af dem. Forhandlerens egen Facebook-profil en anden, og Google en tredje. Alle tre kan spille sammen på mange måder, og Auto IT har en hel afdeling, som er specialiseret i samspillet mellem at skabe trafik fra Google og sociale medier som Facebook, hjemmesiden og biltorvet.dk.

Det er fx smart, at forhandlere kan få alle deres biler fra portalen biltorvet.dk vist på egen Facebook-side, og endda få lavet automatiske opslag med bilerne.

”Mulighederne er mange, og det er bare at række ud, så løser vi det. Vi har fx allerede knap 600 forhandlere, som vi styrer Facebook-profiler for,” nævner Claus Nyboe, der også fremhæver, at hjemmesiden jo kun er en del af løsningen mod et mersalg. Med salgsprogrammet AutoDesktop får forhandlerne flere muligheder.

Trafik er ikke nok
“Vi interesserer os for trafik til hjemmesiden fordi det er et skridt på vejen mod kunder i butikken, men man må også skele til, hvad investeringen bliver til i mérindtjening i salg og værksted. Som noget nyt kan vi derfor spore konverteringen gennem salgstragten fra det spæde lead på fx en hjemmeside over handlens gennemførelse frem til aflevering af bilen,” understreger direktøren.

Er du nybilsforhandler, tænker du måske; ”det behøver jeg ikke at bekymre mig om, jeg har jo den luksus at drage fordel af mærkets hjemmeside – hvad skal vi så med vores eget system?”

Her er direktøren klar i mælet.

“Det kan være meget trygt at læne sig op ad et mærkes stærke brand, og den fælles hjemmeside, men det er i stigende grad et krav til forhandlerne, at de er proaktive og arbejder med deres forretning, ikke mindst online. Det er vigtigt også at have opbygget sin egen identitet på nettet,” opfordrer direktøren.

360 graders løsninger
Auto IT’s ambition er at være førende leverandør af løsninger til autobranchen. Derfor tilbyder Auto IT en samlet palette med alt fra hjemmesider med værkstedsbooking, til rådgivning og hjælp til at blive fundet på nettet, bl.a. via Google og Facebook.

Her er portalen biltorvet.dk også en vigtig brik, der bliver bragt i spil med meget trafik og data. Auto IT kan derudover også levere løsningen, der måler på løsningerne.

”Digital markedsføring hænger sammen med hjemmesiden, men vi kan også levere løsningen til at spore effekten af de digitale initiativer i salgsprogrammet AutoDesktop, der som noget nyt også vil kunne understøtte et digitalt købsflow,” lover direktøren.

Hjemmesider er blevet kamppladsen, hvor kunderne
søger hen i deres research efter viden på deres
drømmebil. Det er stedet, hvor de vil booke tid til
prøvekørsler, service eller måske endda bestille
bilen. Forhandlerens hjemmeside er ansigtet udadtil
og er kundens første indtryk af butikken. Det er
derfor vigtigt, at hjemmesiden kan alt.
Claus Walsted Nyboe, Direktør Auto IT A/S

 

 

VELKOMMEN PÅ FORSIDEN

Grundlæggende er hjemmesider fra Auto IT specialdesignet til bilforhandlere, så en flot visning og søgning på salgsbiler er standard. Ligesom en bil, kan hjemmesiden også leveres med en del ekstraudstyr, du ikke vil undvære, fx en byttebilsfunktion, der kan give en pris på kundens byttebil, chatfunktion, købsflow, værkstedsbooking og biludlejning og meget mere. Trafikken og konverteringer af trafik og leads kan Auto IT også levere løsninger til.