Kunstig intelligens kan forudsige bilmarkedet

27 maj 2024 | Auto IT, Tips og Tricks

Data er som at sætte en turbo på bilsalget. Det kom frem på Auto IT's årsmøde, hvor temaet var "Den datadrevne bilforhandler." Her blev det klart, at dem, der formår at mestre og udnytte data, sælger mere. Sidste skrig er en AI-robot, der forudsiger bevægelser på bilmarkedet - som en vejrudsigt.

Der er vilde muligheder i brug af data. Det viste sig på Auto IT’s årsmøde i Middelfart, hvor temaet var den datadrevne bilforhandler. Data kan endda bruges som krystalkugle til at forudsige fremtiden, men mere om det om lidt.

Med data kan bilforhandlere sammenligne performance på tværs af sælgere og filialer. Det giver mulighed for at identificere både styrker og svagheder i organisationen og optimere salgsstrategierne. Derudover kan man følge udviklingen i salg og aktiviteter over tid, hvilket giver vigtig indsigt i markedsudviklingen. Peter Krogsager, der er dataanalytiker hos Auto IT viste mulighederne med et eksempel fra virkeligheden, hvor man tydeligt kunne se, at to ud af fem afdelinger i et bilhus ikke lukkede nær så mange sager, som de øvrige. Et andet datasæt viste en statistik over opfølgninger, og her viste det sig, at de samme to afdelinger lå langt bagefter.

”Ved at visualisere data, kan trends let opdages, og man kan tage affære. I det konkrete tilfælde er det let at se, at sælgerne i de to afdelinger skal være bedre til at følge op på prøvekørsler og tilbud, for det giver et mersalg,” råder Peter Krogsager.

Data Analyst Peter Krogsager

Hvor kan det betale sig at annoncere?

Et andet ben, og samtidigt en nyhed for bilforhandlerne, blev vist frem af Digital Manager Thomas Petersen fra Online Marketingsafdelingen i Auto IT.

Han demonstrerede en lead-følger, der viser, hvilke kanaler kunderne har set – fordelt på prøvekørsler, tilbud og salg. På den måde kan bilforhandlere se, hvor mange af deres kunder, der rammes af markedsføringen, og på hvilke kanaler, det sker. Altså om det er på Facebook, en bilportal som biltorvet.dk, Google eller noget fjerde, og dermed hvor det bedst kan betale sig at annoncere.

Skulle man være interesseret i at lære, hvordan man bedst annoncerer på Facebook, Google og andre kanaler og følger med i det, kan man kontakte en konsulent her.

Thomas Petersen er Digital Manager hos Auto IT.

AI er nøglen til fremtiden

Men rigtigt vildt bliver data, når man tilsætter AI, kunstig intelligens. Det viste Auto IT’s VP of Enterprise Architecture, Morten Gryning, flere eksempler på.

Ved at analysere store mængder data om leads, priser, annoncevisninger, konverteringer og mere fra det danske bilmarked, kan AI med en vis sandsynlighed forudsige fremtidige trends og hjælpe bilforhandlere med at træffe bedre beslutninger.

For eksempel kan AI estimere bilsalget generelt eller for specifikke mærker, hvilket giver bilforhandlere en slags vejrudsigt for markedet. I to konkrete tilfælde kunne Morten Gryning vise en test, hvor bilmarkedet var blevet forudsagt to måneder frem – det viste at salget ville gå frem med fem procent og for et bilmærke som Renault med fire procent. Forudsigelserne viste sig at passe med virkeligheden.

”Der er en vis statistisk usikkerhed, ligesom med en vejrudsigt, men vi kan faktisk gøre det markant bedre end med gæt og mavefornemmelser,” påstår Morten Gryning.

AI kan også hjælpe med bilannonceringen. Ikke kun med prissætning, men også med beskrivelse af bilen i en bilannonce. Analysen af de mange data viser, at en velbeskrevet annonce sælger markant bedre. AI vil fremover hjælpe med at prissætte annoncen ud fra en ambition om afsætningshastighed og hjælpe med, hvilken tekst og billeder man skal bruge, for at annoncen får mest opmærksomhed. Det giver også mulighed for at optimere sit lager, når man kan forudsige, hvor længe bilerne er på lager.

Se hele indlægget på film her.

 

Faktaboks

Hovedpointer fra Auto IT’s årsmøde

  • Den datadrevne bilforhandler er fremtiden for bilbranchen. Ved at udnytte data og AI kan bilforhandlere optimere salgsstrategier, forudsige trends og maksimere fortjenesten. Det er ikke længere nok at stole på intuition og erfaring alene – fremtidens succesfulde bilforhandlere vil være dem, der formår at omsætte data til handling.
  • Over tid bliver en af de største udfordringer for bilforhandlere håndteringen af den massive mængde data, der opsamles hver dag. Såkaldt Business Intelligence (BI) er et af svarene på dette problem. Ved at samle og analysere data fra kilderne på ét sted gennem værktøjer som fx Microsoft Power BI er det muligt at få både overblik og dybdegående indsigt i forskellige aspekter af forretningen.
  • I salgsprogrammet AutoDesktop kan data trækkes ud og præsenteres i et regneark (Mini BI), og vil man have det over i et præsentationsprogram som fx Power BI, kan man også få det – en øvelse Auto IT er eksperter i.

 

Læs også:

Bilforhandlere advares – rust jer mod cyberangreb 
Bilsælgere er særligt udsatte for hackerangreb. Hvordan sikrer du bilforretningen mod alle IT-farerne? Det fik deltagere på Auto IT’s årsdag gode bud på. Læs mere her.

 

 

 

Nyt salgsprogram til bilforhandlere kombinerer offline og online
Den opgraderede version af AutoDesktop giver mulighed for at dine kunder får en glidende kunderejse fra online til ny bil. Læs mere her.

 

 

 

Er leasing af brugte biler en overset guldgrube? 
Det kom frem på Auto IT’s årsmøde, hvor en ny leasemanager blev præsenteret, som gør det let at lease brugte biler. Læs mere her.