Grønt bilfirma sorterer dårlige leads fra gode med ny IT

19 dec 2024 | AutoDesktop, Ikke-kategoriseret

Da Green Garage startede i 2020 var det Danmarks måske første bilhus udelukkende med elbiler og nu er de igen forrest med nytænkning. Med en leadmanager fra Auto IT kan dårlige leads nu sorteres fra de gode.

Green Garage har i et kvartal kørt med AutoDesktops nye leadmanager og det har afsløret de billige og gode leads, men også dyre og ubruelige. Partner kan ikke leve uden værktøjet i dag og er blevet mere kritisk til ”alt det fantastiske, marketingsbureauerne siger”.

Green Garage i Birkerød har taget et nyt effektivt våben i brug for at optimere forretningen. Et nyt modul i salgsprogrammet AutoDesktop samler alle leads, så man let og direkte kan aflæse, hvilke salgskanaler der giver flest henvendelser, prøvekørsler, tilbud og salg.

”Jeg kan ikke forestille mig at drive en forretning uden,” slår salgschef og partner Frederik Bøttcher fast.

Partner Frederik Bøttcher vil ikke drive forretningen uden leadmanageren fra Auto IT.

Sammen med direktør Thomas Ølshøj ejer de firmaet, som faktisk skulle have været en butik for brugte, fossile luksusbiler efter et årti som autoriseret Opel-forhandler

Men Thomas’ miljøbevidste 18-årige datter vendte øjne, og mente at fossilbiler var helt ude af trit med tiden, og foreslog i stedet farmand at satse udelukkende på de brugte elbiler, og sådan blev det. I dag sælger Green Garage ca. 500 elbiler om året og har ni ansatte.

Datadrevet mindset
Fra selskabet begyndelse har ejerkredsen været bevidst om at udfordre den traditionelle tilgang til leads- og kundehåndtering. Dette, både ud fra et ønske om at disrupte den traditionsbundne form for bilhandel i Danmark, men også for at have indflydelse på mængden og kvaliteten af leads.

Derfor er Green Garage begejstret for AutoDesktops nye leadimporter, som tydeligt kan vise, hvor de billige og gode leads kommer fra, men også afslører dyre og ubruelige. Firmaet vil ikke leve uden værktøjet i dag og er blevet mere kritisk til ”alt det fantastiske, marketingsbureauerne siger”.

Græs på væggen
Firmaet fokuserer alene på elbiler som det grønnere alternativ og er derfor indrettet meget grønt, bogstaveligt talt med græsvægge fra gulv til loft. Store plancher med grønne marker og biler, fortæller budskabet om det grønne islæt. Til kaffemaskinen fås kun havremælk, da det har et mindre klimaaftryk end almindelig mælk, mens solceller på taget sørger for strøm til både kaffemaskine og opladning af elbilerne.

Det grønne islæt er en del af dna’et hos Green Garage.

Den grønne bilbutik har eksisteret siden 2020, men det er kun halvandet år siden, at Green Garage for alvor begyndte at tænke på marketing, da bilerne indtil da solgte sig selv. Men i takt med større salgsambitioner og øget konkurrence er det ændret.

”I starten havde vi svært ved at skaffe biler nok. Men nu, kan vi godt mærke konkurrencen. Der er mange forhandlere, som har brugte elbiler på lager,” mærker Frederik Bøttcher.

Klippefaste fornemmelser
Til en begyndelse markedsførte de sig på alle online-medier, de troede på, som bilportaler, hjemmeside og videoer på det sociale medie Facebook, men de havde svært ved at måle effekten af indsatsen. Som alle andre bilforhandlere, havde de en klar mavefornemmelse af, hvor kunderne kom fra, og hvor pengene bruges bedst. Lige indtil et bestyrelsesmedlem, der er fra IT- branchen, udfordrede bilhusets ledelse på deres klippefaste fornemmelser.

På baggrund af dette fik de blandt andet opsat et nyt leadhåndteringsmodul gennem salgsprogrammet AutoDesktop, som de kendte fra tiden, hvor bilhuset forhandlede Opel.

”AutoDesktop er et fantastisk værktøj. Det samler alle leads ét sted. Men nu kan vi også se, hvor vores leads kommer fra og dermed også, hvad hver eneste af vores kunder koster,” siger en begejstret Frederik Bøttcher, der med det samme tog sit nye våben i brug.

”Jeg er begejstret. Når jeg taler med et marketingsbureau eller en bilportal, kan jeg kritisk forholde mig til alt det fantastiske, de siger. Det er ikke alle bilforhandlere, der stiller spørgsmålet: Hvad koster en kunde så hos dig? Det bliver de forbavset over,” oplever Frederik, der dog indrømmer, at han også har været meget forudindtaget, men det er slut nu.

”Vi måler på alt, vi kan måle på og har en klar fornemmelse af, hvad der virker og hvad der ikke virker. Vi kan ikke undvære det her værktøj,” gentager han.

Fakta

Sådan ser bilhuset, hvad en kunde koster

I salgsprogrammet AutoDesktop samles alle leads og sendes videre via Microsofts Power BI til et skema, hvor alle henvendelser, prøvekørsler, tilbud og salg aflæses. På denne måde får man hurtigt overblikket over hvilke salgskanaler, der giver flest leads og salg.

Alle typer salgskanaler kan registreres – også onlinekampagner, der blot kræver en såkaldt UTM-kode. UTM står for Urchin Tracking Module og er en kode, som kobles på hjemmesideadresser for at tracke data derfra.

Oversigtsbillede i Power Bi fra en forhandler. Der er mange leads fra hjemmesiden, men den anonyme kilde i midten (kan fx være en bilportal eller en kampagne på et socialt medie) giver flere salg med færre leads, så det er nok den kanal, man skal skrue op for i marketingsbudgettet.

Ifølge Auto IT, der står bag leadmodulet, er der dog nogle usikkerhedsfaktorerer, man skal være opmærksom på, og som kan fortegne billedet:

  • Kunder besøger op til syv kilder, før de fx ender på en hjemmeside og dér afgiver et registrerende lead. De kan altså godt have besøgt andre kilder som fx en bilportal, inden de lander på bilforhandlerens hjemmeside.
  • Ikke alle kunder registreres. I eksemplet med Green Garage er der en måned registreret 40 salg i AutoDesktop, men kun de 28 er registreret i leadmodulet. Det kan fx skyldes, at konen booker et møde eller en prøvekørsel, men det er manden, som ender med at stå på slutsedlen. Eller en kunde kan komme ind ad døren, købsafklaret andre steder fra.

Læs mere på AutoIT.dk