Den gode nyhed er, at det lader til, at der er stor beslutsomhed, når bilen skal købes og den dårlige, at det gik skidt for nybilssalget – et større brugtbilssalg kunne ikke dæmme op for det.
Det viser tal fra årets første nytårskur Auto IT har trukket ud af salgsprogrammet AutoDesktop, som flest forhandlere bruger.
Når der sammenlignes nytårskur, skal vi helt tilbage til 2020, for at have et reelt sammenligningsgrundlag, da 2021 var lukket helt ned – 2022 er derfor ikke så slem som 2021, men den er langt fra på niveau med 2020.
35 procent færre fabriksnye biler blev der lavet slutseddel på – til gengæld blev der sat kragetæer på en brugtbil 17 procent flere gange end i 2020. I alt blev der solgt 16 procent færre biler end i 2020.
Købeklare kunder
Dykker vi et lag længere ned, viser det sig, at de kunder, der trods alt har været i 2022, har været mere beslutsomme. Der er i gennemsnit lavet 26 procent færre tilbud pr. solgt ny bil og 21 procent færre tilbud pr. solgt brugt bil i 2022 sammenlignet med 2020.
Prøvekørsler viser samme tendens, hvor der er næsten en tredjedel færre prøveture til hvert salg.
”Vi kan tydeligt se på tallene, at forhandlerne har solgt flere brugte biler, men haft stor nedgang i salget af nye biler. Tilmed kan nedgangen for bilforhandlerne føles en del værre ude i forretningerne, for samlet set har der været 41 procent færre prøvekørsler, og der er udstedt 40 procent færre tilbud i 2022 sammenlignet med 2020,” kommenterer direktør for Auto IT, Claus Nyboe.
Bilforhandlerne har solgt 16 procent færre biler under nytårskuren her i 2022 end i 2020. Det dækker over en markant tilbagegang på 35 procent, hvad angår nye biler, men en fremgang på 17 procent på brugte biler. Totalt for nye og brugte samlet bliver et indeks 59 for prøvekørsler i 2022 til indeks 84 på bilsalg, hvilket betyder, at der skulle 30 procent færre prøveture til hvert salg i gennemsnit i 2022 sammenlignet med 2020.