Glem alt om den gammeldags bilforretning. Nu kan du køre en bilforretning, der er lige så servicevenlig online på hjemmesiden som offline i salgslokalet. Auto IT’s moderniserede salgsprogram AutoDesktop understøtter såkaldt omnichannel, så kunder får en sammenhængende og problemfri oplevelse, uanset om de handler hjemmefra eller i butikken. Det kom frem på Auto IT’s årsmøde i Middelfart, hvor Auto IT’s VP for Online, Tim Kongsbach og Product Manager Bo Sveidahl præsenterede IT-værktøjer for den moderne bilforhandler.
”Kunder kan reservere deres drømmebil hjemmefra og hente den i butikken. Med klassisk omnichannel er det netop, hvad de kan, men det stopper ikke her. Kunderne kan også oprette og redigere tilbud selv via din hjemmeside eller de kan komme i butikken og få hjælp af dine sælgere. Alt er synkroniseret, så ingen information går tabt,” lyder det fra eksperterne.
Auto IT er i forvejen eksperter i integrationer, og det har alle dage været et mantra, at man med salgsprogrammet AutoDesktop kun behøver åbne ét program, for at lave prøvekørsler, tilbud og bilsalg, inklusive at klare både finansiering og forsikring undervejs.
Suger data fra samme skål
Skridtet videre er den digitale tidsalder vi er i lige nu, hvor der er stigende efterspørgsel på mere fleksible produkter. Kunderne forventer, at det matcher lige præcis deres unikke situation og de vil bruge de kanaler, de lyster.
Derfor er det nye AutoDesktop bygget op, så al data opbevares ét sted, og kan tilgås fra mange forskellige kilder, om det er via en hjemmeside, mobilen eller fra AutoDesktop, Den konstruktion åbner op for, at kunden selv kan starte et tilbud, som en sælger så senere kan færdiggøre.
AutoDesktops omnichannel-løsning giver samtidigt bilforretningen mulighed for at spore, hvad der virker, og hvor kunderne falder fra. Køber de mere ekstraudstyr, når de er fysisk til stede i butikken? Hvor stopper de op online? Alle disse data samles i AutoDesktop, så forhandlere kan optimere kunderejsen og øge salget.
Leads fra alle onlinekanaler lander direkte i en fælleskø i AutoDesktop. Uanset om det kommer fra en såkaldt API, altså en funktion, der kommunikerer med AutoDesktop via en hjemmeside, eller en mail, har man overblik over alle aktiviteter. Med det samme samtykke fra første kontakt, sikres, at der følges op på de rigtige leads, uden at sælgere drukner i manuelt arbejde.
Avanceret salgsprogram
Med disse ord blev det nye AutoDesktop præsenteret for salen. Eller rettere et modul, da der løbende udgives i moduler – det gør, at sælgerne vil kunne arbejde på sagerne i det nye og gamle AutoDesktop samtidigt.
Modulet er køretøjslisten, der dækker flowet fra at oprette en bil, berige den med udstyr og annoncere den. I alle led vil de sidste skrig i IT hjælpe, hvor automatisk datadrevet modeludpegning kan ske på baggrund af stelnummer eller registreringsnummer, mens udstyr udpeges automatisk via fabriksopslag, DBI, DMR og Auto IT’s eget monstrøse modelkatalog. Annonceringen kan kunstig intelligens hjælpe med at skrive, mens data fra værdiberegneren i Estimatic kan hjælpe med prissætningen.
Det første modul i det nye AutoDesktop forventes udgivet i efteråret, hvorefter det løbende udgives moduler.
Læs også:
Bilforhandlere advares – rust jer mod cyberangreb
Bilsælgere er særligt udsatte for hackerangreb. Hvordan sikrer du bilforretningen mod alle IT-farerne? Det fik deltagere på Auto IT’s årsdag gode bud på. Læs mere her.
Kunstig intelligens kan forudsige bilmarkedet
Dem, der formår at mestre og udnytte data, sælger mere. Sidste skrig er en AI-robot, der forudsiger bevægelser på bilmarkedet – som en vejrudsigt. Læs mere her.
Er leasing af brugte biler en overset guldgrube?
Det kom frem på Auto IT’s årsmøde, hvor en ny leasemanager blev præsenteret, som gør det let at lease brugte biler. Læs mere her.