Man mærker det med det samme, man træder ind i bilhuset – det imødekommende smil på den ivrigt hjælpende sælger efter få sekunders venten, og så det, at direktøren tager i mod i en rød fodbold-t-shirt.
”Alle medarbejdere må gå i fodbold-t-shirt i dag,” forklarer Hans-Christian Kjær, der er tredje generation i Kjær-dynastiet. Baggrunden er Danmarks EM-kamp senere på aftenen. T-shirtsene har firmaet givet til alle 60 medarbejdere.
Det gælder også direktørens hustru, Rikke Kjær, der fortæller, at parrets børn har været med til at designe t-shirten. Rikke er husets marketingsansvarlig, så den slags gimmicks ligger naturligt i hendes afdeling. Selv om hun er hustru til direktøren, var det i øvrigt en stilling, hun skulle søge på lige fod som andre.
”Det skulle ikke hedde sig, at hun blev forfordelt. Men i virkeligheden viste det sig at være til vores fordel at hun havde tilknytning til huset, for det var ikke sikkert vi ellers kunne have tiltrukket så stor en kapacitet til Svendborg,” mener direktøren.
Og lad os lige vende det med familien først, for det har alle dage været rygsøjlen i virksomheden.
Ansatte er en del af familien
Kjær startede som cykelværksted tilbage i 1950’erne stiftet af Nikolaj Kjær og voksede til bilhandel hen over årene, og var størst i DOMI-tiden med Austin og Morris, hvor der dengang var 100 ansatte. Tiderne er skiftet, og nu sælges Ford, Mazda og Suzuki, og der er 60 ansatte. Læs hele historien her.
I dag styrer det 39-årige barnebarn Hans-Christian Kjær rattet som indehaver og direktør, hvor den familiære tilgang, smitter af på hele virksomhedens drift. Da en medarbejder fik gigt i ryggen, og havde brug for et flexjob, kæmpede direktøren i flere år en kamp med kommunen for at få godkendt en flexjob-ordning, så medarbejderen kunne blive. Der blev også indkøbt en sofa til en anden medarbejder efter endt operation, som vedkommende kunne hvile sig på i løbet af arbejdsdagen.
”Jamen, du ville jo gøre det samme for din søster, ikke sandt,” forklarer direktøren om den usædvanlige ihærdighed. En omsorg, der gør, at folk stort set aldrig siger op, så mængden af jubilæer i virksomheden er voldsom, og seniorklubben for pensionerede medarbejdere bugner af medlemmer.
Kunderne får kærlighed
Også kunderne får kærlig behandling. Selv hver eneste bruger af flådebiler har Hans-Christians personlige mobilnummer, de kan ringe til, hvis der skulle opstå noget bøvl omkring deres bil.
”Men de ringer sjældent – som regel er der jo andre kanaler at prøve først, som fx vejhjælp,” siger han.
Når man behandler folk ordentligt og har ligget samme sted i mange år, så er der et stort ophav af faste kunder – fx kom der 700-800 gæster til åbningsfesten i april af et nyt skadescenter, hvor borgmesteren i Svendborg holdt tale, og forpersonen for AutoBranchen Danmark også dukkede op. Også sønnike på 12 år holdt tale, for selvfølgelig er hele familien med til de store begivenheder. Den årlige personalefest holdes også i parrets hjem.
Alligevel skal der følges med tiden og effektiviseres. Landets allerførste skadescenter, hvor der kun repareres skader på biler og ikke laves andre mekaniske jobs, er så digitalt det kan være med onlinebooking og digitale arbejdskort, men stedet har også et robotstyret dækhotel.
”Det er måske lidt overkill, fordi der er ikke mange penge i det – men vi opbevarer kundernes hjul, som en god service, og derfor giver det mening for os,” forklarer direktøren.
Når kun Auto IT dur
Noget andet som giver mening, er at have en toptrimmet hjemmeside, som Auto IT har leveret, og på vej er flere hjemmesider til sideprojekter, bl.a. en dedikeret side udelukkende til brugte elbiler, som Auto IT også leverer.
”Min svoger kunne have lavet den flottere og billigere, men lige her foretrækker jeg Auto IT, for de ved præcist, hvilke krav vi har som bilforhandler, og kan sørge for, at den snakker sammen med vores øvrige systemer fra Auto IT. Det er et must,” mener marketingschefen Rikke Kjær, der også nævner, at hun sætter pris på Auto IT’s konsulenter og altid gode support.
Den dedikerede hjemmeside er nødvendig for at sikre en høj omsætningshastighed for de brugte elbiler – ellers hænger forretningsidéen ikke sammen, fortæller parret, der som en direkte følge også besluttede at spæde annonceringen på biltorvet.dk til med en anden stor bilportal, så de brugte biler er annonceret begge steder.
”Vi har altid brugt biltorvet.dk og klaret os fint med det. I den måneds tid, der tog at få sat den anden bilportal op, oplevede vi at biltorvet.dk faktisk performede fint med vores brugte elbiler og omsætningshastigheden var fuldt ud tilfredsstillende. Så nu ser vi tiden an om det overhovedet kan betale sig med en ekstra portal,” fortæller direktøren.
Svendborg kigger mod Kina
Udover hjemmesider bruger Rikke Kjær også tid på at holde firmaets Facebook-side opdateret.
”Det er en vigtig kanal, hvor vi rammer kunder, vi ellers ikke ville ramme,” oplever Rikke Kjær, som også her bruger Auto IT’s online marketing-afdeling som sparringspartner. Rikkes mange opslag spædes op med automatiserede opslag med salgsbilerne på biltorvet.dk – et gratis produkt alle bilforhandlere kan få, når de annoncerer på portalen.
Auto IT’s online-afdeling hjælper desuden med at optimere firmaets hjemmeside og bilannoncerne, så de bliver vist i toppen af søgeresultaterne på søgemaskinen Google.
”Vi har et vældigt godt samarbejde med Auto IT, hvilket vi går meget op i. Firmaer vi ikke gider, samarbejder vi ikke med, men vi er altid åbne for nye samarbejder,” siger de samstemmende.
Det kunne fx være at spæde op med en kinesisk elbilsleverandør, men det er indtil videre blevet ved afsøgningen. Og selv om markedet lige nu er en uregerlig størrelse, er der ro på hos parret.
”Vi sover roligt om natten, og føler os ikke udsat, selv om det er hårde tider, og konsolidering omkring os. Vi har verdens bedste kunder her og har en fin forretning kørende med vores gode beliggenhed i det sydfynske. ” slår direktøren fast.
Faktaboks – N. Kjær Bilcentret
N. Kjær Bilcentret er en familieejet virksomhed stiftet i 50’erne som et cykel- og autoværksted i Svendborg, og bliver forhandler af DOMI-biler (Austin og Morris). Forretningen udvides efter kort tid til lastbiler og traktorer, samt plade-, el-, diesel- og malerværksted. N. Kjær Bilcentret vokser til at være en af Svendborgs betydende virksomheder med 100 ansatte. I 1972 flytter Kjær til en kæmpestor grund på Odensevej 94, og udvider med byens første selvbetjeningsbenzintank, som stadig er på grunden.
I 1978 skiftede Kjær til Ford-forhandling efter mere end 25 år med DOMI-biler.
Ivan Kjær, søn af Nikolaj Kjær, sluttede sig til virksomheden i 1983 for at hjælpe sin far, og i 1991 gennemgik N. Kjær Bilcentret første generationsskifte. I 1990’erne udvides med trailere fra Brenderup.
Mazda kommer til i 2003, først som autoriseret værksted og i 2006 nybilshandel. I 2010 kommer også biludlejning i samarbejde med One2Move, som i dag er skiftet ud med Oscar Biludlejning.
Hans-Christian Kjær, søn af Ivan Kjær studerer til biløkonom i Århus, hvor han møder Rikke Starbæk Kjær. De bliver gift og har i dag tre børn sammen. I 2011 begynder et nyt generationsskifte og i dag ejer Hans-Christian Kjær virksomheden, hvor hustruen Rikke Starbæk Kjær er marketingsansvarlig. I 2018 er et topmoderne robotstyret dækhotel færdigt og i april 2024 indviedes officielt landets første dedikerede skadescenter, hvor der udelukkende repareres bilskader, på 1700 kvadratmeter. Begge dele får massiv omtale i diverse fagmedier.
I salgsafdelingen sælges der i runde tal 1200 biler om året og værkstederne booker i gennemsnit 50 kunder ind om dagen.
Bilhusets nuværende hjemmeside er leveret af Auto IT i 2022, og udover biltorvet.dk og online marketing bruger salgsafdelingen også salgsprogrammet AutoDesktop fra Auto IT.