Udover de traditionelle veje med at sælge biler, er Frimann Biler i den grad også hoppet på online-bølgen, hvor der er oprustet på markedsføringen med ny hjemmeside og heftig brug af de digitale muligheder. Det på trods af, at nybilsmærkernes importører jo nok skal sørge for at få lavet et reklametryk for de fabriksnye biler.
”Jo, jo, man kan jo vælge at lade stå til og lade dem tage sig af al marketing og ikke gøre noget selv, men så er du også et noname. Vi har valgt at Frimann Biler skal være et stærkt brand. Vi vil gerne være synlige og stærke i lokalsamfundet,” understreger Kim Frimann og forklarer, hvad det er, Frimann Biler kan.
”Det er vigtigt, at vores kunder mærker Frimann-ånden og oplever vores gode service, hvilket især er vigtigt, når du vil have eftermarkedet. Hvis kunderne beslutter sig for, at nu vil de gerne prøve et andet bilmærke, så håber jeg også, de besøger os – vi jo har flere mærker. De må gerne huske os,” mener direktøren.
Det gælder også i kundernes opsøgende fase, hvor metoderne er online marketing, som bl.a. sker via egen hjemmeside, som Auto IT har leveret, samt de sociale medier og Google.
”Vi markedsfører os lokalt, fx via Googles Business Profile, hvor vi også får vist vores brugte biler. Der er faktisk en del, som klikker der,” oplever Kim Frimann.
Auto IT til det tynde
I første omgang brugte bilhuset egne folk, og de byggede selv hjemmesiden, men det er siden blevet professionaliseret. Bilhuset har prøvet forskellige reklamebureauer, men i dag bruger de kun Auto IT til markedsføringen online. Det er der flere gode grunde til.
”Vi kan ikke forvente, at andre kender bilbranchen og vores behov, men her står Auto IT stærkt. De ved, hvad branchen har brug for, og udvikler de værktøjer, vi alle skal bruge, som fx onlinebooking, digital signatur, bilvurdering osv. De ved også, hvad kunderne søger på, og kan tilmed udnytte synergien fra biltorvet.dk,” oplever Kim Frimann, der i starten selv rodede med hjemmeside og såkaldte Google Ads – søgeord, hvor man betaler for at blive vist på Google. Men nu er der en anden fordeling af opgaverne, der giver mere mening.
”Vi kigger meget på kunderejsen, og vil sikre et godt gnidningsfrit forløb, men at vi selv dækker alle kompetencer, kan ikke lade sig gøre. Vi har en markedsansvarlig, der koordinerer indsatsen og her bruger vi så Auto IT der, hvor vi er tynde. Google Ads er et rigtigt godt eksempel. Her får jeg nu dobbelt så meget ud af det, for færre penge,” uddyber Kim Friman.
Månedlige statusmøder er guld værd
Kunderejse- og Marketingchef Maria tager sig af aktuelt indhold på både hjemmesiden og de sociale medier som Facebook, videoer, kampagner osv. Auto IT styrer de videnstunge ting som Google Ads, søgemaskineoptimering af hjemmesiden, udvikling af siden samt de længerevarende kampagner på Facebook og Instagram, hvor de brugte biler deles automatisk. En gang om måneden bliver der holdt statusmøde med Auto IT, hvor indsatsen rapporteres, evalueres og den næste måned koordineres.
”De månedlige møder er gode. Her får vi en udførlig rapportering fra Auto IT og får vendt, hvad der er sket og hvor vi ligger henne med de relevante søgeord. Fx hvis der er sider, hvor vi ikke ligger så godt. Det er et godt samarbejde,” mener Kim Frimann.
Smilet er en del af Frimann-ånden
Frimann Biler har netop udvidet, så de nu fører seks nybilsmærker fordelt på fire bilhuse.
”Vi har vores mærker i forskellige bilhuse, med hver deres identitet. Det syntes vi er vigtigt,” siger direktør Kim Frimann, der bevidst bruger ordet vi.
For selv om de enkelte mærker respekteres med hver deres identitet, så er det også vigtigt, at kunderne mærker den specielle Frimann-stemning.
Den er nedfældet i fem punkter, lavet i samarbejde med medarbejderne, hvor ét af dem, er, at der skal smiles, fordi det er med til at give en positiv hverdag. Et andet punkt er gennemsigtighed.
”Åbenhed og ærlighed er nøgleord hos Frimann både internt og eksternt. Det øger harmonien i vores arbejdsmiljø og hjælper vores kunder med at træffe de beslutninger, der er rigtigst for dem,” står der på hjemmesiden.
”Det betyder, at vi er meget åbne om alt, også regnskaber, omsætning osv. Alle kan følge med i, hvordan det går virksomheden og om vi når vores mål. Så kan pladesmeden følge med i omsætningen og det gør jo, at du får nogle nysgerrige og engagerede medarbejdere,” uddyber Kim Frimann.
Hænger ikke sammen økonomisk uden Biltorvet
Et af værktøjerne til det er salgsværktøjet AutoDesktop fra Auto IT og et nyligt indkøbt Power-Bi-system, hvor data fra AutoDesktop let kan vælges og vises.
”AutoDesktop integrerer flot med alle systemer, men vi glæder os meget til det nye AutoDesktop, der kommer i skyen, så man kan tilgå tingene overalt lige meget, hvor og hvilken platform man er på, især at det også virker på en iPad,” mener Kim Frimann, der er flittig bruger af produkter fra Auto IT. Helt fra starten for ti år siden, har firmaet således brugt bilsalgsportalen biltorvet.dk, som Auto IT står bag.
”En gang i mellem er der sælgere, som syntes vi skal prøve noget andet, men det ender altid med at blive for dyrt og vi sælger ikke mere alligevel. For to-tre år siden havde vi en budgetansvarlig salgschef, der ville prøve noget andet, så han fik lov at betale af eget budget. Det viste sig efter tre måneder, at det blev for dyrt, og han fik ikke solgt flere biler. Jeg tænker, han var bange for at gå glip af en masse leads, men konklusionen er bare, at det ikke hænger sammen økonomisk.” oplever Kim Frimann.
Faktaboks:
Frimann Biler A/S sælger i omegnen af 1000 brugte og 1000 nye biler om året. Bilhuset er autoriseret forhandler af Opel, Citroen, Fiat, Fiat professionel, Alfa, Jeep samt Toyota og Hyundai og har desuden eget malerværksted. Firmaet har eksisteret siden 1984, stiftet af Knud-Aage Frimann, hvor sønnen, Kim Frimann, nu sidder i direktørstolen, hvilket han næste år har gjort i 20 år. Læs mere om Frimann Biler A/S.